Monday, March 22, 2010

Tips melajukan internet speed

Salah satu kelebihan Ubuntu yang saya dapat lihat adalah, kita boleh tweak Ubuntu kita mengikut apa yang kita kehendaki. Dan yang paling bagusnya adalah, kita tweak file Ubuntu itu sendiri (core file) dan bukannya menggunakan third party software seperti di Windows.
Untuk entri kali ini, saya ingin berkongsi dengan anda bagaimana untuk kita tweak Ubuntu supaya kita dapat surf internet dengan laju dan pantas. Walaupun saya menggunakan Celcom broadband, tetapi dengan tweak ini saya dapat merasakan kelajuan internet saya semakin bertambah. Lagi cepat berbanding sebelumnya. Mari saya tunjukkan kepada anda bagaimana caranya.
Mula-mula, buka Terminal (Applications > Accesories > Terminal), dan taip command line di bawah ini. Saya akan terangkan maksud setiap line selepasnya.
cd /etc/modprobe.d/
sudo cp aliases aliases_backup
sudo gedit aliases
Line 1: Untuk kita ke directory /etc/modprobe.d/
Line 2: Di sini, kita buat backup file yang kita hendak edit, aliases
Line 3: Kita edit file aliases dengan menggunakan gedit
Kemudian, tambah 3 line baru (warna biru) di atas alias net-pf-10 ipv6 (warna merah). Selepas itu, komenkan alias net-pf-10 ipv6 dengan meletakkan tanda # seperti code di bawah.
alias net-pf-9 x25
########## begin : add 3 new lines ##########
alias net-pf-10 ipv6 off
alias net-pf-10 off
alias ipv6 off
########## end : add 3 new lines ##########
#alias net-pf-10 ipv6
alias net-pf-11 rose
Akhir sekali, click button Save (Ctrl+S) dan tutup Gedit. Dan restart Ubuntu anda.

Tips Tambahan

Untuk menambahkan lagi speed internet ketika anda surf website, anda boleh tweak Firefox anda dengan enable-kan function network.dns.disableIPv6. Di address bar Firefox, taip
about:config
dan Enter. Kemudian untuk filterkan list bagi memudahkan carian, taipkan
network.dns.disableIPv6
untuk mendapatkan listnya. Selepas itu anda tukarkan value dari false kepada true dengan double click di atas perkataan false itu. Akhir sekali restart Firefox anda.
Diharapkan dengan tips ini dapat menambahkan kelajuan speed ketika anda surf website.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Share

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cna certification