Wednesday, January 19, 2011

KENALI VIRUS PENYERANG UTAMA

Virus adalah subersif program komputer yang boleh mengakibatkan fail komputermengalami kerosakan atau terhapus danmungkin menukar tingkahlaku operasi komputer.

Adware
- Adware adalah software yang menyerupai banner atau apa-apa iklan di windows bar yang muncul di screen computer.Apabila iklan ini muncul ianya tidak boleh dibuang mahupun dialih...sentiasa boleh dilihat.Seterusnya membenar/membuat sistem connection membuat kesimpulan yang bukan-bukan tentang sistem keselamatan computer. (kekuatan 2 bintang)

Backdoors
- Backdoors boleh menembusi sistem computer dan berada disekitar kawasan sistem keselamatan computer.Seterusnya mampu melumpuhkan sistem keselamatan (anti-virus) dan tidak boleh updated yang akan menyebabkan sistem computer terdedah dengan ancaman virus yang lain.Sesetengah Anti-Virus tidak dapat mengesan kehadiranya. (Kekuatan 3 bintang)

Boot Virus
-The Boot atau Boot Sector biasanye akan menyerang hard drive.Ianya boleh menindih fail, mengalih fail dan klon fail... Ini akan menyebabkan capasiti hard drive berkurangan selain menyebabkan sistem memproses banyak fail dalam satu masa sehingga sistem tidak mampu memprosesnya lagi (Hang & Jam). (Kekuatan 3 bintang)

Dialer
- Dialer adalah satu sistem program yang membentuk sebagai satu connection internet atau connection ke computer lain, beroperasi menerusi line talifon atau ISDN network.Ianya membuat penyelewengan sistem line talifon.Biasanya Bil akan menjadi mahal dengan kost penggunaan internet menjadi tinggi.Ini untuk orang yang Dail-up. (Kekuatan 2 bintang)

EICAR test file
Ini tidak bahaya. EICAR adalah satu file percubaan yang sengaja direka oleh satu intitusi di Euro untuk kajian dan ujikaji antivirus yang sedia ada.Ianya adalah sebuah text file yang mengandungi 68 perenggang.Sistem anti-virus akan mengesan dan mengangap itu adalah virus.tidak bahaya cuma memenuhkan ruang hard drive jer.

spyware
- Spyware atau spy program mampu mengekat atau mengambil alih sistem computer jikalau tidak berhati-hati dengan kewujudannya di dalam sistem computer.Spyware direka untuk mempergunaankan sistem computer yang terdedah bertujuan penyamaran.Taknik biasa yang digunakan dengan menhantar pop-up iklan.Anti-virus mampu mengesannya dengan nama "ADSPY atau adware-spyware". (kekuatan 4 bintang)

Trojan
- Trojan atau trojan horse adalah virus yang popular sekarang.Ianya menyerupai icon funtion atau icon file yang mempunyai sesetengah funtion yang berguna, apabila kita klik isi kandungannya tak sape dengan aper yang dimaksudkan (terkena).Trojan tidak merebak seperti worm dan virus lain.Kebanyakan Trojan Horse mengunakan nama file "***.EXE atau STARTME.EXE" untuk menarik perhatian.Setelah memasuki kedalam hard drive ianya akan aktif dan menganggu format di dalamnya.Satu Trojan sudah cukup untuk merosakkan seluruh sistem computer secara beransur-ansur. (kekuatan 5 bintang)

1 comments:

apislerr said...

thanks for info:)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Share

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cna certification